Borrelboot ligt weer in het water! | Borrelboot Harderwijk

Geen betere dag om de boot weer te water te laten dan het begin van de lente!

Maandag 21 maart was het eindelijk weer zover. Na 5 maanden binnen te hebben gestaan in een grote loods en na enkele technische aanpassingen en een nieuwe verflaag mocht de Borrelboot vandaag weer het water in. Hiervoor willen we Hans Meijer van Meijer Bootservice uit Harderwijk hartelijk bedanken voor de vlotte en deskundige uitvoering van alle technische aanpassingen!

Vanochtend eerst nog even snel de kinderen naar school gebracht en toen snel naar de loods. Hier hebben we de boot goed vastgezet op de kar en alles wat om kon vallen zoals een koffiezet apparaat etc veiliggesteld. Daarna kon de rit beginnen! De heftruck werdt aangekoppeld en langzaam reed de Borrelboot de loods uit de frisse buitenlucht in….altijd een mooi moment 😉

Daarna ging het over de rustige wegen van het industrieterrein naar Jachtwerf Roelofsen waar de boot met een grote hijskraan het water ingetakeld zou worden. Uiteraard hadden we onderweg voldoende bekijks want als die boot door de straat voorbij komt zie je ineens weer hoe belachelijk groot ze is! Eenmaal bij Roelofsen stond de hijskraan al klaar en al gauw hing de boot in de hijsbanden om vervolgens zachtjes in het water gezet te worden. Grote klasse mannen!

Na enkele korte checks en het ontluchten van de schroefas werdt de motor weer gestart en even later was de eerste gevaren meter van 2016 weer een feit! Dit jaar hebben we de waterlijn (de 2 witte strepen net boven water) er opnieuw op geschilderd. Vorig jaar hebben we deze lijnen aangebracht op “goed geluk” van hoe wij dachten dat de boot in het water zou komen te liggen. Helaas zaten ze toen nét onder water hahahaha. Dit hadden we nu precies goed gedaan zoals je ziet op de foto’s. We zijn de pasteurhaven uitgevaren en hebben koers gezet naar jachthaven de Knar en  het waterfront. Daar is hard gewerkt zeg! Vanaf het water kun je de zaken net wat beter zien dan vanaf de weg dus het was leuk om daar even in te varen.

Ook de nieuwe visafslag en de botterwerf naast Veluvia zien er mooi uit vanaf het water! Aangezien er nog steeds grote werkschepen in de haven bezig zijn was het wel goed uitkijken waar je voer want er dreven her en der grote stukken hout rond in de haven! Dit wordt door hun grote motoren en schroeven losgewoeld uit de bodem als ze moeten manouvreren in de haven.

Daarna zijn we het Wolderwijd opgevaren richting Jachthaven Strand Horst waar we onze vaste ligplaats hebben. In het voorbij gaan zagen we dat er ook hard gewerkt wordt bij het eiland Knarland én ze zijn een vaargeultje aan het aanleggen naar het strandeiland bij Harderwijk. Daar zijn we heel blij mee want met 60 personen aan boord liepen we regelmatig nét aan de grond de laatste 50 meter. Dat is vanaf nu dus verleden tijd! 🙂

45 minuten later konden we weer aanleggen aan onze vertrouwde steiger in Jachthaven Strand Horst. Na een korte schoonmaak was al het stof en vuil weer van de boot en konden we met een gerust hart alles weer afsluiten.
De eerste vaart zit er op! We kunnen vanaf nu weer afspraken maken om de Borrelboot te komen bekijken voor het organiseren van een bedrijfsuitje, zilveren- of gouden bruiloft, receptie, familiedag of vrijgezellenfeest.

Nu op naar een mooi seizoen mensen, tot snel!!!